Jeles napok, hagyományok
Egy közösség, egy iskola életéhez hozzátartoznak a jeles napok, amelyek fontos nevelési tényezők, ápolásuk az iskola teljes közösségének feladata. A négy évtizede működő intézményünknek komoly hagyományai vannak.
A szeretet jegyében
- Mindig igyekeztünk tudatosítani diákjainkban, hogy mi egy nagycsaládot alkotunk. Ezt bizonyítva a tanévnyitón a kis elsősöket a nyolcadikosok fogadják és kísérik az ünnepség helyszínére, a ballagáson pedig a búcsúzó diákokat az elsősök csengettyűszavas kísérete vezeti fel. Az iskolapolgárrá avatást megelőző próbatétel lebonyolítása a negyedikesek feladata, a fogadalomtétel és az avatás a diákönkormányzat közreműködésével történik.
- A Takarítási Világnapon köszöntjük a technikai személyzetet ajándékműsorral és az aznapi takarítás átvállalásával.
- Az iskolában dolgozó felnőttek és itt tanuló diákok előtt világosan áll, hogy az elért eredményekben nagy szerepük azoknak, akik most már nyugdíjas éveiket töltik. Nekik köszönjük meg minden évben az Idősek Napján az iskoláért végzett munkájukat ünnepi műsorral, terített asztallal.
- Kedves színfolt minden évben a dolgozók gyerekeinek és az osztályoknak rendezett Télapó ünnepség. A műsor és az ajándékozás után oldott a hangulat a gyerekek és a felnőttek körében egyaránt.
- A karácsony mindenhol, így nálunk is a szeretet ünnepe. A „Szólj csengő” közös daltanulással teremtünk ünnepi hangulatot egy héten keresztül, melyet az ünnepi műsor zár.
- Természetesen erre nyugdíjasainkat és a GYES-en lévő kollégákat is meghívjuk. A szülőkkel közösen meghirdetett Karácsonyi Szöszmötölőn nagyon szép ajándékok készülnek és iskolánk is ünnepi külsőt kap. Kicsik és nagyok körében egyre népszerűbb ez a program.
- A családias légkör egyik ékes bizonyítéka a Szülők-nevelők bálja. Az előkészítő munka és a lebonyolítás a szülők feladata, akik a teljes bevételt felajánlják eszközök vásárlására, jutalmazásra.
- Fiatalon elhunyt kollégánkra emlékezünk minden évben az Andrea Kupa kosárlabda bajnoksággal. Az osztályok közötti mérkőzések döntőjét a tanár-diák meccs követi, majd együtt elvisszük a virágokat a temetőbe.
- Nem telhet el úgy egy év sem, hogy Anyák napján ne köszöntsék diákjaink az édesanyákat. Minden osztály az életkorának, összetételének megfelelő módozatot választ.
A tanulmányi munka terén
- Emeltszinten matematikát oktatás ténye arra is „kötelez” bennünket, hogy a tantárgy versenylehetőségeinek kialakításából nagy részt vállaljunk. Az 1992. szeptemberében induló Bolyai Matematikaversenyre a 3-8. évfolyamon bárki ingyenesen benevezhet és megoldhatja a három forduló feladatait. A levelezős fordulók után kerül sor a városi döntőre iskolánkban. A kollégák évente 1200-1400 feladatlapot javítanak, amelyek a város és városkörnyék 24-26 iskolájából érkeznek. A döntőre kb. 200 diákot hívunk be. A verseny értékelésére, a díjak átadására a Bolyai emlékműsoron kerül sor.
- Évek óta vállalkozunk arra is, hogy a Zrínyi Ilona Matematikaversenynek és a Holneda Barnabás Matematikaversenynek is helyt adunk a területi fordulók lebonyolítására.
- A Kultúra Napját egyhetes rendezvénysorozattal ünnepeljük évek óta. Minden nap más-más művészeti ággal, azok neves alkotóival ismerkednek diákjaink.
- Az anyanyelv ápolása kiemelt feladataink közé tartozik. A Magyar Nyelv Hete alatt helyesíró, szépkiejtési, vers-és mesemondó, vers- és meseíró versenyeket szervezünk. Minden évben törekszünk arra, hogy neves vendéget is hívjunk.
- A Bolyai Hónapsoroló alatt különböző tantárgyakból zajlanak a tanulmányi versenyek a matematikától az ének-zenéig. A szülőket gyakran kérjük fel zsűrizésre.
- Az iskolai élethez szervesen kapcsolódnak a különböző mérések, vizsgák. Évek óta a szegedi vizsgaközpont diagnosztikus vizsgáit bonyolítjuk. Ezek szóbeli vizsgák magyar irodalomból és történelemből a 6. és 8. évfolyamon. Természetesen ezek mellett a helyi és országos mérésekben is részt vesznek diákjaik.
- Iskolánkban az átlagosnál nagyobb az érdeklődés a számítástechnika iránt. Géptermünk egész évben foglalt, ezért elhatároztuk, hogy a még fennálló igények kielégítésére nyári szünetben számítógépes tábort hirdetünk. Olyan nagy az érdeklődés évek óta, hogy két turnusban, négy oktató közreműködésével szerveződnek a kezdő és haladó csoportok. A záró „vizsganapon” a szülők is megtekinthetik mit tanult csemetéjük a két hét alatt.
Az egészséges életmód jegyében
- A tanév első hetében az egész iskola felkerekedik és őszi túrára indul. A szabadban tartózkodás, a közösség erősítse mellett játékos feladatok megoldására is sor kerül a nyolcadikosok szervezésében.
- Városi szinten is vállalunk feladatot a prevenció terén. Egészségvédelmi versenyt hirdetünk a város általános iskoláiban tanuló 7-8. évfolyamos diákoknak nevezési díj nélkül. A háromfordulós verseny után kerül sor a döntőre iskolánkban.
- Novemberben az egészséges életmód népszerűsítésében, tudatosításában vállalunk fel különböző rendezvényeket. Életkoronként más-más feladatot kapnak a diákok. Ezek közül mindig a legnépszerűbb a Vitamindélután, ahol maguk készítette ételekkel kínálják a diákok a tanáraikat és társaikat.
- Luca napi játékos sportvetélkedőink, melyeket nemcsak saját diákjainknak, hanem a kertvárosi iskolák alsó tagozatosainak is meghirdetünk, jó hangulatban, egészséges küzdőszellemben zajlanak. A szülők talán még a gyerekeknél is komolyabban veszik a versenyt.
- Az egészséges életmódra nevelés egyik fontos feladatának tartják kollégáink a téli sportok megszerettetését is. Szervezünk sítáborokat az érdeklődő tanulóknak Szlovákiába, egyhetes turnusban. Olyan nagy az érdeklődés minden évben, hogy ösztönző és fegyelmező eszköz is a bekerülési lehetőség.
- Korcsolyák vásárlásával is bővítettük a téli sportolási lehetőségeket.
- A rendőrséggel is sikerült jó kapcsolatot kialakítani, melynek eredményeként lelkesen vállalnak előadásokat és vetélkedőket a kerékpáros közlekedéssel kapcsolatban. A kör egyre bővült, ebbe az évben az óvodások és alsó tagozatos diákok városi versenyét is mi bonyolítottuk le.
- Az erdei iskolai programsorozatnak is nagy hagyományai vannak iskolánkban. Helyszínünk az elfogadott tematika szerint először Tatabánya közvetlen környezete, majd a megyei lehetőségek következnek. A növény-és állatvilággal, mesterségekkel való ismerkedés mellett nagy hangsúlyt kap a természetvédelem is.
Természetesen a hagyományos programjaink bővítését továbbra is fontos feladatunknak tartjuk. Ezek mellett az éves aktuális eseményekre is nagy gondot fordítunk.
A diákönkormányzat
A szervezeti hagyományok közül kiemelést érdemel működése, amelyben a tanulók, mint iskolapolgárok gyakorolhatják jogaikat és kötelességeiket.
Az úttörőcsapat, a diákönkormányzat vezetői a játékos, szórakoztató programok mellett mindig is nagy hangsúlyt fektettek a tanulmányi munka, az ügyeleti rend, a különböző versenyek támogatásra. Ezt szolgálja a Bolyai Napok versenysorozat is. Egy-egy héten keresztül az alsós-felsős diákok különböző egyéni, csoportos illetve komplex versenyeken vehetnek részt. Erre a szülőket is mindig meghívják zsűrizni vagy csak szurkolni.
Évente két alkalommal meghirdetik a hasznosanyag-gyűjtést, melynek kettős célja is van. Egyrészt a feleslegessé vált hulladék összegyűjtése, másrészt a jutalmazásokhoz, táborozásokhoz az anyagi javak biztosítása.
Nagy hangsúlyt fektet a vezetőség az iskola és környékének ápolására, ezért védnökségi hálózat kiépítésre került sor. Ennek keretében a folyamatos ellenőrzés mellett évente kétszer „nagytakarítást” rendeznek a vállalt területen. Ezek kijelölése forgószínpadszerűen történik, így minden évfolyam minden évben más-más területet gondoz.
A diákügyelet létrehozásában, működtetésében is oroszlánrészt vállal a diákönkormányzat.
Jól működik az iskolarádió, mint az egyik leggyorsabb információhordozó.
A farsangi bál nagy tömegeket vonz minden évben iskolánkba. Az alsósoknál szinte alig van olyan diák, aki ne öltözne jelmezbe. A bál bevételét osztálykirándulások, erdei iskolák támogatására használják fel.
A nyári táborozás megszervezése is a diákönkormányzat feladati közé tartozik.
A fentiekből is látható, hogy a gyermekszervezet szerves része az iskolai életnek. Feladat, hogy hatása alá vonja a gyerekeket a tanítási időn kívül, és elősegítse a nevelési hatások egységét.
Vissza a lap tetejére!